Laos to Vietnam + Sapa

26 februari

Vandaag verliep ons Visum van Laos en we begaven ons in Muang Khua, een dorpje dicht bij de grens van Vietnam. We hoopte stiekem dat we deze dag wakker zouden worden met een E-visa in onze inbox maar helaas viel dat tegen. We hadden de dag ervoor even aan iemand gevraagd hoe laat de bus naar Dien Bien Phu (net óver de grens van Vietnam) zou langsrijden en hij vertelde ons dat dat ongeveer rond 7 uur en rond 11 uur s’ochtends zou zijn. Toen we om 12 uur nog geen E-visa hadden ontvangen was onze kans om op tijd het land te vertrekken dus verlopen.

Toen hadden we opeens een nieuw probleem want we hadden nog nét genoeg geld om diezelfde dag de bus te pakken maar niet genoeg om ook nog een nachtje in Muang Khua te blijven. Daarnaast hadden we opeens 20 dollar nodig want dat zou de boete zijn voor het overstayen van ons visum. Helaas was dit dorpje in the middle of nowhere en was er in dit dorpje zelfs geen ATM die onze kaart accepteerde én geen money exchange die ons dollars kon geven. We hadden nog 120.000 KIP (€12) contant bij ons en dat was alles dus dit werd nog wel even een uitdaging.

We zijn er bijna de hele dag mee bezig geweest maar het is ons uiteindelijk toch gelukt om via Western Union geld naar onszelf te “sturen” om vervolgens bij een restaurantje met een Franse eigenaar een deel ervan in te wisselen voor dollars. Nu hadden we weer een beetje geld om hier te verblijven, dollars voor de boete van het overstayen van ons visum en dus nog wat tijd om een E-visum te ontvangen die we nu toch wel echt nodig begonnen te hebben. Om het allemaal nóg wat spannender te maken gingen we ook deze avond weer slapen, zonder Yuur dr E-visa in ons bezit. Als ie morgen maar binnen komt….

Muang Khua was stiekem wel mooi

27 februari

Maar helaas… de volgende ochtend werden we wakker en we waren er best wel van overtuigd dat het visum vandaag zou komen dus we waren eigenlijk van plan om gewoon op de bus te stappen en dan zou het visum in de loop van de reis wel komen. Beter dat we dit niet hebben gedaan. Om 11 uur zou de bus vertrekken en het is vanaf Muang Khua 2 uur naar de grens en dan vanaf daar nog 2 uur naar Dien Bien Phu.

Toen we in de ochtend wakker werden hadden we hem nog niet binnen dus hebben we maar besloten om de boete keihard nog een dag te innen en het risico maar niet te lopen dat we bij een grensovergang in the middle of nowhere zouden staan en het land niet binnen mogen. We hebben nog de hele ochtend op het mailtje gewacht, maar het mocht niet baten.

We zijn wéér naar de ander kant van het dorpje gelopen om geld te gaan halen bij Western Union, daarmee naar onze Franse vriend gegaan, die ons onderhand niet meer zo leuk vond en zijn toen maar eens wat gaan eten. We hebben dit stadje helemaal uitgespeeld en zijn er ook helemaal klaar mee, we willen nu verdomme gewoon naar Vietnam.

28 februari

Nou yay, in de avond hiervoor was ons visum ein de lijk binnen dus konden we niet sneller wegkomen uit dit dorpje. 7:00 ging onze bus. Op de een of andere stomme manier zijn we in al ons enthousiasme of teleurstelling tóch nog vergeten om ons visum uit te printen dus dat was nog iets om over te stressen in de bus. Maar daar zaten we dan. We hadden weer the good old havermout in jar gemaakt voor onderweg, visum op zak en een grote wil om de grens over te zijn.

Toen we bij de grensovergang aankwamen en Yuur als eerste haar paspoort liet zien kon het de man die ons hielp niet minder boeien dat we twee dagen illegaal in het land waren geweest.

“you overstayed your visa”

“Uh yea sorry, i know”

“200.000 KIP please”

“Oh kak Lott, je kan ook gewoon in KIP betalen man”

Wij komen helemaal met onze fancy dollars aanzetten omdat we dachten dat dat verplicht was, maar we waren natuurlijk even vergeten dat we nog steeds in Laos zijn en dat geen moeilijk land is met regels…

Bij de grensovergang van Vietnam had Yuur nog stress dat ons visum niet goed genoeg zou zijn omdat we hem niet op papier hadden maar ook deze mannen kon dit niet minder boeien. Na wat inzoomen en afkeurende blikken op ons krakkemikkige apparaatje hadden we wéér een nieuwe stempel in ons paspoort!

Rond 13:00 kwamen we aan in Dien Bien Phu. Zo raar om nu in het plaatsje te zijn waar we over hebben moeten leren tijdens geschiedenis. Het was altijd maar een naam, waarvan we de feitjes wisten maar niet eens waar het lag of een gevoel bij hadden. Nu wel.

Wat een kutstad.

We wilden twee nachtjes blijven maar zijn hem de ochtend daarna maar gewoon gepeerd. Echt helemaal niks aan. Super saai stadje die doet alsof ie heel wat is maar gewoon super zielige poging tot een grote stad is. Veel te veel kermislichtjes overal, brede straten met failliete winkels langs de weg, en we overdrijven niet, één normaal vegetarisch restaurant. (Normaal restaurant is iets waar je meer kan eten dan noodlesoup). Daar dus maar geluncht én avond gegeten.

Dien Bien Phu hoogtepuntje

29 februari

Aangezien we dus niet echt lyrisch waren over Dien Bien Phu besloten we om het als een tussenstop te zien en de volgende dag gewoon lekker onze reis te vervolgen naar Sapa. Om 9 uur stonden we braaf weer op het busstation met onze backpacks. Volgens maps.me was het 4 uur rijden dus we dachten dat we wel rond 15:00 zouden aankomen ofzo want zuid-oost Azië zou zuid-oost Azië niet zijn als er niet 9 van de 10 keer vertraging was.

De bus vertrok op tijd maar we waren de enige die de bus instapte. Na ongeveer een uur rondrijden in en rond Dien Bien Phu reden we uiteindelijk toch pas om 10:00 Dien Bien Phu uit. De bus was niet meer leeg maar toch waren we de enige passagiers. Onze chauffeur was de hele stad doorgereden om allemaal grote zakken met eten overal en nergens op te halen. Zakken mais, courgette, rauwe noodles en nog veel meer. We waren helemaal ingebouwd.

Uiteindelijk zijn we om 19:00 pas in Sapa aangekomen. 10 uur door de bergen gereden. Gelukkig wel nog een stop gemaakt voor lunch want we hadden natuurlijk ook niet genoeg eten meegenomen voor 10 uur. Hier was een heel kantineblad met rijst, waterspinazie en tofu €0,80!! Alhoewel dit niet de hooggeprezen Vietnamese haute cuisine was die we verwachtten na het doorspitten van de Lonely Planet, houden we nu wel al van de voedsel prijzen hier.

We hadden óók nog een lekke band onderweg maar al na ongeveer een uur stond er een reparatiemannetje met een extra band voor ons klaar dus het oponthoud viel gelukkig erg mee. Al met al was het een lange maar verassend comfortabele reisdag.

1 maart

We slapen hier in Sapa voor drie nachtjes in een “homestay”. Nouja het is meer een “commerciële homestay”. In vergelijking met alle homestays waar wij tot nu toe in hebben geslapen is dit gewoon een guesthouse. Maar we klagen niet hoor!

Gratis thee, Engelssprekende eigenaar, eigen kamer en ook nog eens een eigen badkamer. Dit alles wel met homestay prijzen tho! €3,50 per persoon :))))

Vandaag hebben we echt een intens chill chill-dagje gehouden. We hebben allebei veel geschreven, gepraat, spelletjes gedaan, gelezen, gegeten en nouja jullie kennen het nu wel.

2 maart

Sapa ligt best wel hoog in de bergen. Zoals jullie op onze Polarsteps kunnen zien zitten we zelfs bijna in China zo noordelijk begeven wij ons nu. Er is hier dus ook een best wel gek klimaat. Het is super mistig/bewolkt omdat we op 1600 meter hoogte in de bergen zitten.

Dit is toch niet zuidoost-Äzie?!

Vandaag gingen we de omgeving een beetje verkennen en langs de kleine dorpjes midden in de bergen lopen. We kwamen onder andere langs de hoogste berg van Vietnam, die we natuurlijk al een tijdje langer konden zien door zijn hoogte… 😉 We vonden de omgeving van Sapa een beetje op Oostenrijk/een skiegebied lijken. Het was echt heel erg mistig, best koud, soms brak er een zonnetje door, hoge bergen en in het dal kleine dorpjes. Ook waren er veel houten huisjes, grote hotels met balkons en mensen die met mutsen en handschoenen aan rondlopen. Hier een paar leuke foto’s van deze wandeling door Oostenrijk:

Zwevend
Staand

Hier in en rond Sapa leven 6 verschillende etnische groepen bij en naast elkaar die allemaal een verschillende taal spreken. Veel mensen hier dragen nog traditionele kleding. Hoedjes, beenwarmers, grappige broeken en dat allemaal met felle kleuren borduursels en belletjes/kraaltjes.

Lott heeft het even voor jullie gepast

Tijdens onze wandeling door dit gebied viel het ons op dat veel, best wel jonge meisjes, zwanger waren. Deze mensen leven nog echt op een traditionele manier in hun eigen tribe.

In de avond hadden wij afgesproken met Lieve, Pien, Amber en Fleur, vriendinnen uit Muiderberg. Zij komen uit het zuiden van Vietnam en maakten nog even een tussenstop in Sapa om vanuit daar naar Hanoi te gaan om vanaf daar ergens anders naartoe te vliegen. We hebben heerlijk met elkaar gegeten en bijgekletst. Het was gek om weer zoveel mensen van thuis te zien en al helemaal om te beseffen dat er gewoon 6 meiden uit Muiderberg samen zijn aan de andere kant van de wereld. Dan lijkt de wereld toch niet zo groot…

3 maart

Vandaag namen wij de bus naar Hanoi.

Onderweg naar busstation, echt een spookstadje

Het was echt redelijk goedkoop en kijk wat we kregen:

Zoals je aan Yuur d’r hoofd ziet, verwachtten we deze luxe helemaal niet.

De busrit duurde 6 uur. De natuur waar we langsreden was prachtig. Vietnam is bedekt met rijstvelden. We vonden het soms een beetje op de polder in Nederland lijken. Groene grasvelden zo ver als je kon kijken met kleine polderpaadjes ertussen maar inplaats van mensen op de fiets, heeeeel veel mensen op de scooter.

Kleine glimp van de prachtige rijstvelden

Voor het eerst in een hele lange tijd was de weg echt op en top in orde. We reden voor het meeste van de tijd op een SNELWEG! Twee baans met lijnen, een vangrail, lantaarnpalen, alles!!! Het was echt niet normaal. De weg had geen gaten en (bijna) alle lantaarnpalen deden het gewoon. We were van onze apropos.

4 maart

Bij ons Hostel kregen wij te horen dat ze in de ochtend een gratis City Walk Tour hebben. Alles wat gratis is pakken wij graag mee, dus we waren vroeg opgestaan om mee te gaan. Toen we beneden kwamen zagen we dat het aan het stortregenen was. Na even twijfelen hebben we ons toch als echte Nederlanders gedragen en hebben we ons niet laten tegen houden door wat water. De meneer van ons hostel die de tour deed was heel aardig en haalde voor iedereen van die Vietnamese hoedjes die ze hier allemaal dragen als ze op de rijstvelden aan het werk zijn, tegen de zon.

Zo liepen we door de straten van Hanoi, want ze doen dus niet echt aan paraplu’s. Het is dit of een poncho die we natuurlijk niet echt bij ons hebben deze reis.

Het valt ons op dat Aziaten die niet zo goed Engels kunnen heel erg vaak zichzelf herhalen. Zo ook ons tour meneertje, Minh. Na 1,5 uur hebben we drie keer het verhaal over de tombe in het meer gehoord, maar elke keer net even wat anders.

We liepen op onze slippertjes en truien door de stad en werden onderhand wel gewoon nat en kregen het koud.

We hebben op de helft van de tour tegen Minh gezegd dat we toch maar terug gaan en hem weer zien bij het hostel.

Hij begreep het en vond ons wel grappig.

We hebben onze voeten weer warm gemaakt en zijn toen heel lang op zoek gegaan naar een goedkoop lunchplekje, maar we merken meteen dat we weer in een grote stad zijn… In een gezellig cafeetje zijn we dit blog gaan typen.

Een Vietnamese “egg coffee”, heel lekker!!
Dit kwamen we trouwens tegen tijdens onze zoektocht, coronagekte!

Morgen 5 maart is de grote dag.

WE GAAN CHRISTIJN OPHALEN VAN HANOI AIRPORT!!!

Christijn gaat samen met ons Vietnam en Cambodja ontdekken. We gaan 6 weken met haar reizen en we hebben er kneiter veel zin in!

Heel veel kusjes,

van ons

4 gedachtes over “Laos to Vietnam + Sapa

1. altijd weer een cadeautje lieve schatten, jullie verhalen vervelen nooit. Omdat we maar eens per week een verhaal krijgen voelt het echt als een cadeau. Probeer ook de kleine details met ons te delen 🙂

Lieverds geniet !!

2. Wauw dank weer voor deze hele mooie uitgebreide blog. Wat een geweldige verhalen weer… Geweldige foto s ook met als favoriet Lotte in de groene prachtige jurk en ook Zwevende Yura vind ik helemaal geweldig. en dan Lotte helemaal ingebouwd met al die zakken voer. Hilarisch… ha ha ha ik ga stuk… Die luxe ligbus ook heerlijk zeg als afwisseling. Prachig landschap weer… En super dat jullie met de muiderbergse meiden waren en dan morgen met jullie geweldige Christijn .. heel veel plezier en liefs

3. Hee daar girls, weer lekker met jullie meegeleefd ❤
    En die Christijn… zó zit ze nog aan tafel in Muiderberg verjaardagsappeltaart te eten en te gezelligen… en hup zo zit ze met jullie in Hanoi! Heel veel plezier jullie alledrie!
    Liefs

4. Lekker bezig daar in Vietnam! Gaaf hoor. Wat een mooi reisverhaal over aparte dorpjes, busreizen, visum dingetjes, mede reizigers, exotische hapjes, etc. En dan wat betreft de volgende alinea: “Tijdens onze wandeling viel het ons op dat veel jonge meisjes zwanger waren. Deze mensen leven nog echt op een traditionele manier in hun eigen tribe..”: Goed dat jullie dit even uitleggen hoe dit zo gekomen is. Anyway, veel plezier tijdens jullie omzwervingen. Ik kijk uit naar het volgende avontuur!