Pai

22 december

14 december namen we dus de minivan van Chiang mai naar Pai. Dat is ongeveer 3 uur rijden en heeeeel veel bochtjes en heeeel veel bergen. Één korte pauze onderweg en je gaat niet geloven wie we daar tegen zijn gekomen… Op dat zelfde moment stopt er een ander pauzerend minivan busje die de andere kant op gaat. We waren even beneden gaan plassen en toen we weer naar boven liepen stonden boven aan de trap JASMINE & COLLIN (koppel van Koh Phangan die een mushroom shake hadden gedronken, remember¿). Nooit gedacht dat we die ooit nog zouden zien en om ze op zo’n plek tegen te komen vonden we al helemaal bizar. Als we een minivan van een uur later of eerder hadden genomen, als we een andere dag naar Pai waren gegaan, als het busje ook maar 5 minuutjes eerder of later was vertrokken dan waren we gewoon langs elkaar gereden en hadden we nooit geweten dat ze zo dichtbij waren geweest. Echt heeeeeeel freaky dat dit soort dingen soms gebeuren. Coincidence? (Vooral grappig voor de friends kijkers onder ons)

Naja dus even snel hoi gezegd maar al snel weer loessoe en onze reis naar Pai voortgezet.

Pai is eigenlijk best een klein dorpje maar ALLE backpackers kennen het. Iedereen die we ontmoet hebben die in Pai is geweest vertelde ons hoe geweldig het daar is. Het ligt in een grote vallei dus om ons heen vooral rijstvelden en bergen. Het is echt een hippie dorpje, vegan restaurantjes overal en leuke vlaggetjes boven de straat. Bijna alles is van hout gemaakt en de sfeer is heel erg relaxed. Voor je gevoel voert niemand hier iets uit en is iedereen de hele dag aan het chillen en eten.

Straatje in Pai

Ons hostel past dan ook perfect bij het Pai plaatje. Het is eigenlijk een zelfgebouwde grote boomhut. De kamers zijn open en overal hangen hangmatten. Het ligt aan de rivier en iedereen is hier de hele dag aan het chillen. Het is echt paradijs hier. Het wordt in Pai wel heel koud in de avond dus we slapen onder dikke donzen dekens.

Our little treehouse
In de ochtend is het altijd nog heel mistig maar lekker koel dus staan we wat eerder op en doen we soms nog even Yoga bij de rivier.

We zijn hier nu al een week. We blijven maar verlengen want ook wij zijn stiekem een beetje verliefd geworden op Pai. We hebben wel al weer heel wat leuke dingetjes meegemaakt maar ook genoeg gerelaxt hier. It’s a great little town.

“Yes bicycle is possible”

15 december

Pai heeft veel watervallen, één van de populairste is Pam Bok, deze waterval ligt 9 km buiten Pai.

9 km?! Dat kunnen wij makkelijk fietsen joh! Wij komen uit Nederland!

“Could we bicycle to the waterfall?” Vragen we aan de hosteleigenares.

Ze kijkt ons verrast aan, ik denk niet dat ze die vraag ooit eerder heeft gekregen, ze verteld ons dat het “opzich” wel mogelijk is dus al snel begeven we ons in de fiets verhuur zaak. Lunch to go opgepikt bij een vegan restaurantje om de hoek. (Ohja we zijn ook half vegan hier. We zijn het aan het uitproberen maar zo nu en dan wordt er nog een uitzondering gemaakt voor een nutella crepe of een oreo ijsje) En gaan met die banaan.

Onze snel getrokken conclusie was dat er een reden is dat er in Nederland zo veel gefietst wordt en hier iedereen op scootertjes rond rijd.

Nederland is namelijk 99% plat en hier begeef je je al binnen 2 minuten op een never ending heuvel.

Het was 14:00 toen we vertrokken, bijna het heetste moment van de dag. Binnen 10 minuten werden we al verplicht om van onze fiets te stappen en verder te lopen puur omdat het te steil was om te fietsen.

Maar deze keer lieten we ons niet door een tegenslag terug naar huis jagen dus 2 uur later stonden we, met onze nog voornamelijk onbereden fietsjes, boven op de berg bij de waterval. De duik en de lunch waren hierdoor wel extra rewarding maar de waterval zelf was vrij teleurstellend. De weg terug heeft ons gelukkig wel maar 20 minuten en ongeveer 3x trappen gekost.

Waterval waar we 2 uur voor door de zon hebben gelopen…

We vinden zelf wel een plekje

16 december

Omdat het in Chiang Mai zo’n groot succes was geweest om te gaan picknicken besloten we al snel om het zelfde in Pai te gaan doen. Door Pai stroomt een rivier en er zijn dus veel watervalletjes en beekjes in de buurt. De mooie watervallen en viewpoints zijn alleen wel vaak druk of kosten geld dus natuurlijk dachten we dat we zelf wel even een plekje konden vinden. Scooters gehuurd en met Lott achter het stuur de bergen door geroetsjt. (Ze checken hier best vaak of je een internationaal rijbewijs hebt en alleen Lot heeft er een dus die mag altijd rijden hier in Pai)

40 minuten de weg gevolgd maar we konden niks vinden. Besloten om terug te gaan rijden want we begonnen nu wel ver van Pai te raken. Op de terugweg toch nog bij een paadje gestopt en helemaal naar beneden gelopen, waar we de rivier hoorde, maar daar was uiteindelijk niks. Toen hadden we al best wel weer honger en we hadden weer een lunch “to go” meegenomen dus het meest dichtstbijzijnde, logische, chillste plekje aan de rivier om te gaan picknicken was toch echt wel gewoon ons hostel.

Teruggereden en in de tuin van ons hostel gepicknickt. Beste plekje dat we ooit hadden kunnen vinden… 😉

Gewoon die weg volgen

16 december

Na onze picknick bij ons hostel hebben we even gechillt maar we hadden nog steeds onze scooter en we hadden ook nog best wel wat tijd dus we hadden bedacht om dan nog maar even de bamboo bridge te bekijken. De bamboo bridge is een brug van bamboo, shocker, die door de rijstvelden loopt en is een bekende “touristische attractie” (BLEH). Eigenlijk houden we daar dus echt niet van, al die tourischtische attracties maar deze zag er wel cool uit en het is toch leuk om een paar dingen in de buurt gezien te hebben. We keken op ons kaartje waar het lag. Gewoon die weg blijven volgen en dan op een gegeven moment naar rechts. Seems simple enough. Helemaal ready to go stonden we bij de scooter toen we ons realiseerde dat de kaart niet in de rugzak zat.

“We vinden het wel, is gewoon die weg volgen en dan wordt het sowieso wel aangegeven”

Naja jullie kunnen al raden wat er toen gebeurde, weer een uur rondjes gereden, mensen geraadpleegt maar het uiteindelijk niet gevonden.

Helemaal klaar mee dus naar een koffie tentje boven op de berg gegaan, taartjes gegeten en daar de zonsondergang gekeken. Ook heel leuk.

Kamerfeest!

17 december

Na in totaal 3 biertjes te hebben gedronken in de afgelopen maand hadden we eindelijk weer eens zin om uit te gaan. We waren op de nightmarket, waar iedereen elke avond eten haalt hier, onze kamergenoten tegen gekomen. Jamie en James uit Buckingham. Ze vroegen of we nog plannen hadden. Die hadden we niet. Ze vroegen of ze ons nummer mochten om later af te spreken om samen iets te drinken. Dat kan natuurlijk niet. Dus moesten we ze achterlaten met “maybe we’ll see you later maybe we won’t”

Het was niet ons plan om nog wat te gaan drinken dus we liepen er nog in onze hempjes bij maar omdat het in de avond zo afkoelt moesten we nog even naar het hostel om ons om te kleden.

Daar stond een andere jongen van onze kamer, toen we vertelde dat we nog wat wilden gaan drinken bij de barretjes vroeg hij of hij mee mocht. Natuurlijk mag dat!

Met zn 3e naar de barretjes gegaan en daar troffen we toevallig ook weer onze andere Engelse kamergenoten aan.

Ook Tim, een andere jongen uit ons hostel waar je later nog wel meer over zult horen, zat toevallig aan de tafel naast ons. Yuur herkent om één of andere reden iedereen hier dus riep al snel naar hem. “You’re in our hostel” waardoor we aan de praat raakte. Het was een hele spontane Up2U hostel get together. We hebben nog wat gepooled, gedanst en gechillt maar alles hier begint vroeg en eindigt vroeg dus om 2:00 lagen we al weer allemaal te snurken in bed.

De volgende ochtend voelde we ons wat minder sociaal capabel dus toen we wakker waren voordat de rest wakker was zijn we snel de kamer uitgesneaked om de verplichte small talk over te kunnen slaan. We zijn ergens in een restaurantje gaan ontbijten en wisten dat ze moesten uitchecken voor 11:00 dus zijn tactisch tot 13:00 weggebleven en hebben met geen andere ziel dan elkaar hoeven communiceren die dag.

Scooterpech!

19 december

We hoorde dat er nog een mooie waterval was dus hebben de watervallen in Pai toch nog een kans gegeven. In deze waterval kon je zelfs springen hadden we gehoord. Sounds like the dream! Deze keer wel braaf scootertjes gehuurd. Toen we met de kaart er naartoe reden kwamen we er achter dat de bamboo bridge op 3 minuten verder rijden lag. Dus die konden we ook nog wel even meepakken. Het was op zich best nice alleen dus wel echt een toeristische attractie. Voelde heel gek om daar een beetje rond te lopen en naar de Thaise mensen te kijken die hard op de rijstvelden aan het werk waren. Bijna een soort dierentuin gevoel. We hebben wel vaker dat we denken dat we dingen mooier zouden vinden als juist niet iedereen het kent, zoals die waterval waar we naartoe gefietst waren, als we daar 2 uur voor door een “geheim” pad hadden moeten lopen en er was bijna niemand geweest dan was die echt leip geweest maar nu is iedereen er en moet je er ook nog eens voor betalen…

Kneiter mooie bamboo bridge

Na de bamboo bridge reden we weer terug naar de waterval. Op de heenweg hadden we al gezien dat het een slechte weg en zanderig was maar toen gingen we omhoog. Omlaag is nog enger want dan moet je remmen en verlies je door het zand soms grip. Onderweg naar beneden haalden we al wat bezande mensen in die van hun scooter waren gevallen, ze waren gelukkig ongedeerd. De bocht daarna, de laatste bocht voor de waterval was ook meteen de meest gladde. We probeerde zo rustig mogelijk naar beneden te gaan maar begonnen al snel grip te verliezen. De eerste keer lukte het nog om overeind te blijven maar vlak daarna verloren we toch de controle en de begon de scooter te sliden. We vielen om. Op de één of andere manier is het Yuur gelukt om overeind de scooter af te komen maar Lot viel op de grond, gelukkig heeft ze er niks anders dan hele vieze kleren aan over gehouden. Yuur on the other hand heeft zich, terwijl ze van de scooter sprong, aan de motor gebrand. Eerst dacht ze dat er niks aan de hand was maar zoals dat vaker bij brandwonden gaat voel je het pas later echt branden. Het begon echt heel erg pijn te doen. Gelukkig waren we 20 meter van de waterval verwijdert dus konden we snel verkoeling zoeken. De waterval was helaas behoorlijk matig maar het water was lekker koud, we hebben snel even Yuur dr been er in gedipt en zijn toen weer weggegaan.

Snelle dippa
Tim zn sok en Yuur dr brandwond…

Toen we onze scooter wilden pakken om naar huis te gaan kregen we de sleutel er niet in. Niet dat de sleutel er niet in paste, nee er zat gewoon een plaatje voor het sleutelgat. We konden niet eens proberen de sleutel er in te doen. Normaal kan je dat gewoon open maken met een sport draai ding dat ook op je sleutel zit maar dat was bij ons dus helemaal versleten. Nadat ongeveer 100 mensen hetzelfde geprobeerd hadden, hebben we ons scooter verhuurbedrijf moeten bellen en hebben zij het sleutelgat weer open gemaakt. Het was heel grappig want iedereen die langs liep wilden ons helpen en elke keer zeiden we dat we dat al geprobeerd hadden en toch dacht iedereen dat zei het wel even zouden kunnen fixen. We hebben echt meerdere mensen precies het zelfde zien doen nadat we ze verteld hadden dat dat toch niet ging werken. Maarja I guess that everybody just wanted to be the hero of the day, en het was fijn dat iedereen zo behulpzaam was. We kwamen ook Tim tegen, de jongen van ons hostel die btw Duits is, en vroegen of hij zin had om met ons te lunchen nadat de reperatie mensen waren gekomen. Dat leek hem wel leuk!

Eindelijk waren de scootermensen er en konden we weer snel gaan. Het was inmiddels 16:00 en we hadden best honger. Eerst nog even langs het hostel om de brandwond te ontsmetten. Uiteindelijk met Tim en Koby, andere jongen van ons hostel, ergens in een restaurantje aan de nightmarket gaan eten en om 18:00 klaar met “lunchen”

What a day.

Sunrise freaks

20 december

Die avond waren we bij het vuur gaan zitten en ontmoetten we ook Nila en Alex. Meisje en jongen die toevallig beide uit Zweden komen. We raakte aan de praat en ze waren echt super aardig! Wij waren van plan om de ochtend daarna met Coby en Tim naar de sunrise bij de Pai Canyon te gaan om 6:00 en vroegen of zij ook mee wilden. Verrassend genoeg waren ze enthousiast en stonden we met zn zessen de ochtend daarna om 6 s’ochtend klaar om naar de Canyon te scooteren. Het is echt ijskoud in de ochtend, maar echt heel koud, al helemaal op de scooter. Maar het was het zeker waard. We waren de enige mensen daar samen met nog een ander stel waar we de zonsopgang mee hebben gekeken. Iedereen vertelde ons hoe ontzettend gaaf de sunset bij de Pai Canyon was ALS je door de toeristen heen kan kijken maar daar zijn wij dus niet zo goed in dus pakken we het toch maar net weer even anders aan. Deze keer was het een dik succes. Het was echt super super gaaf. Het was vaak stil en iedereen was duidelijk aan het genieten. De man van het stel dat we ontmoet hadden hadden we ook al eerder in Chiang Mai in het park gezien en daarna nog een keer op straat in Pai. Het is echt een klein wereldje hier en je komt iedereen bijna elke dag tegen wat echt super leuk is. Hij had een Go pro en allemaal leuke ideeën voor foto’s dus daardoor hebben we wat leuk beeldmateriaal voor jullie.

Wij zijn dat propje achterin
Van links naar rechts en van boven naar onder:
Gopro man- Coby – Tim – gopro vrouw- Nila – Lot – Yuur – Alex
Vlak voordat de zon was opgekomen
Toen de eerste zonnestraaltjes de berg raakte

Daarna gingen we met z’n alle ontbijten, nou met z’n 5e want Koby ging nog even wandelen maar dat vonden we stiekem niet heel erg. Met Tim, Nila en Alex was het echt super super chill. Was echt een hele chille vibe met z’n 5e. We gingen lekker smoothiebowls eten, daarna nog een klein wandelingetje maken en toen nog even wat fruit kopen. Daarna gingen we terug naar het hostel en gingen we dood hard chillen.

Our new friends

Alex komt dus uit zweden, is hier totaal voor een maand en doet nu bijna elke dag 4 uur muay thai boksen. (23)

Nila komt eigenlijk uit Iran maar woont sinds ze 1 is in Stockholm en gaat een yoga opleiding volgen in India (34)

Tim heeft z’n baan 7 weken geleden opgezegd en is nu aan het reizen. Z’n kledingstijl is echt amazing! (34)

Even een idee van met wie we eigenlijk aan het rond scooteren zijn hier. And you can imagine what a fun little group we make.

Gister (21 december) hebben we nog anderhalf uur gewandeld met Tim en heeeerlijk goedkoop Thais gelunched, daarna ons laatste bezoekje aan de nightmarket goed benut en heel veel lekker eten gegeten. Yuur natuurlijk weer haar signature crepe die ze bijna elke keer neemt met nutella, pindakaas en banaan gehaald. Neem ruim. En Lot weer haar niet zo vegan oreo ijsje opgesmult.

Jungle wandeling
Tim in het oerwoud met z’n heerlijke kledingstijl

Verder hebben we onze tijd hier in Pai gevuld met lekker havermout met mango ontbijten, zwemmen in de rivier bij ons hostel, rondscooteren, genieten van de prachtige omgeving, in de hangmatten chillen, de hele avond over de nightmarket lopen, in de zon liggen, in de schaduw lezen, muziek luisteren en een beetje praten met de mensen om ons heen die precies hetzelfde doen.

We hebben echt heel veel leuke mensen hier in Pai ontmoet. Veel yoga liefhebbers, vegans, hippies en backpackers.

Vandaag gaan we weer terug naar Chiang Mai met de bus en blijven daar in ieder geval tot na 1 januari. We willen daar namelijk kerst en oud en nieuw vieren. Jullie horen zo snel mogelijk weer van ons en hoop dat jullie van het blog hebben genoten.

Xoxo your favorite besties

Yuur en Lott

3 gedachtes over “Pai

1. Lieve Lotte en Yuur, wat een heerlijke verhalen schrijven jullie, we genieten volop mee van jullie prachtige reis! Wat een chill
    Dorpje is Pai! En wat zijn jullie lekker bezig daar. Ik lees ook voor aan Bart en Fenna, die vinden het heel leuk de mooie avonturen van hun grote nicht te horen! Keep on going! Dag schatten, liefs van (tante) Jans