Parts of the Andaman Coast

9 december, 4:36

Eerste dag Krabi

Ons eerste nachtje in Krabi, wat alweer een week geleden is, was heel gezellig! We lagen op een kamer met onze nieuwe vriend Jackson. Aardige gozer uit Canada die zich natuurlijk meteen voorstelde en ons uitnodigde om die avond mee te gaan stappen. Uiteindelijk met hem, 2 andere jongens en een ander meisje bij de nightmarket wat gaan eten, naar hele slechte Thaise zangers geluisterd en daarna naar de bar bij ons hostel gegaan. Yuur heeft Lot verslagen met een potje poolen en uiteindelijk hebben we één biertje gedronken tijdens een spelletje bierpong. Rond 1:00 was alleen het groepje waar wij mee waren over en mochten wij de muziek bepalen, en je weet wat dat betekend!!!

AL LIL BIT OF MAMMA MIA, THROW IN SOME MACKLEMORE AND TOP IT OF WITH A LOT OF BURLESQUEEEE!! Was echt goeie om even op onze eigen muziek te kunnen dansen. (:

Daarna gedouched, nog even met Jackson gekletst op ons bed en daarna gaan slapen.

Tweede dag Krabi

De volgende dag hebben we letterlijk alleen maar gegeten en geslapen. Om 14:00 werden we wakker en zijn we ontbijt gaan halen. Jackson was al weer door naar zijn volgende bestemming. Na het ontbijt zijn we weer in bed gaan liggen en in slaap gevallen. Om 19:00 werden we weer wakker en hebben we ergens een curry gegeten en twee uur later waren we alweer in dromenland. Geen idee waarom maar we konden allebei niet veel meer opbrengen die dag.

Eerste dag Ao Nang

De volgende ochtend wilden we de bus naar Ao Nang nemen maar we stonden toevallig naast een stel die hetzelfde van plan was en toen een minivan mannetje naar ons toekwam hebben we na stevig te hebben onderhandeld (nou eigenlijk vooral de man van het stelletje) voor €1 meer de geaircode privé taxi kunnen nemen.

Die middag nog een bootje genomen naar Railay beach, een strand dat alleen met de boot te bereiken is en heel erg mooi is. Daar hebben we even heeeerlijk gezond tot dat opeens…..

Een keiharde tropische regen uit de lucht viel. Bakken en bakken met regen. Gelukkig had Lot dit voorzien en waren we, vlak voor de echte stortbui, veilig in een restaurantje. Het was echt super gezellig om daar te zitten met de keiharde regen buiten. We hebben lekker spelletjes gedaan, onze reis een beetje verder geplant en natuurlijk weer veel gepraat.

Schuilen voor de regen
Leipe selfie
Railay beach

Rond 18:00 terug met het bootje naar Ao nang. Toen we over de straat terug liepen kwamen we langs een winkeltje met precies de broeken die we zochten!! Lot haar oude broek was kapot gegaan en hier hing precies dezelfde. En Yuur vond er eentje in zo’n zelfde model met prachtige kleuren. We vroegen hoeveel het kosten en ze zeiden 350 Baht. 350 BAHT!!! Dacht Lott, haar vorige broek had ze voor 200 gekregen. Dat gaan we dus mooi even niet doen. “I bought this one for 200 in Bangkok” zei ze overtuigend. “300 baht” zei het vrouwtje. Yuur zei “500 together” maar Lot riep “No!!!!” Het Thaise vrouwtje gaf niet op en zei “you can have It for 250” tegen Yuur “and you for 200” tegen Lot. Het Thaise vrouwtje keek Yuur aan en Yuur zei “she is the boss”. Helaas moest het Thaise vrouwtje toen wel opgeven en hebben we de broeken voor 200 per stuk kunnen meenemen. Hier is Lot best trots op mag wel even gezegd worden.

Daarna hebben we onszelf verwend met onze eerste massage!!We namen een oliemassage en lagen gezellig naast elkaar. Een heel uur voor 250 baht per persoon. Was echt super lekker, Yuur wil volgende keer een Thaise massage maar Lot vond dit al best pijnlijk dus doet nog even rustig aan.

Toen we die middag terug waren gekomen van Railay beach kwamen we op het strand van Ao Nang bij stom toeval Jackson de jongen uit Krabi tegen. We vroegen of hij nog wat zou doen vanavond en besloten met hem af te spreken om op het strand te gaan chillen.

Om 21:00 bij de Mac.

Na de massage is Lot nog even gaan douchen en daarna liepen we in de richting van de Mac. We waren iets te laat maar aangezien we geen 4G of WiFi hadden konden we hem ook niet mailen. Toen we als bedelaars het bonnetje van één van de klanten van de MacDonalds te pakken hadden gekregen zodat we met de WiFi konden verbinden kwamen we er achter dat Lot haar paspoort niet meer in haar fannypack zat. (Je hebt een nummer van je paspoort nodig om met de mac WiFi te verbinden) we schrokken even maar besloten dat hij waarschijnlijk gewoon in het hostel zou liggen. Het was inmiddels al 21:30 dus met Jackson meeten hadden we ook maar opgegeven. Ietswat zenuwachtig liepen we terug naar het hostel en eenmaal aangekomen was het paspoort nergens te bekennen. We begonnen nu toch wel paniekerig te worden. Waar hebben we hem voor het laatst gezien? Wanneer zou die gestolen kunnen zijn? Waar zouden we hem hebben kunnen laten liggen? Eerst de tassen en bedden ondersteboven gehaald maar daar lag ie niet. Daarna naar het hostel vrouwtje gegaan maar die had hem ook niet gezien. Toen door de regen terug gerend naar de massagevrouwtjes maar ook daar geen spoor van Lotte’s paspoort….

Toen we weer terugkwamen bij het hostel zijn we gaan opzoeken wat je moet doen bij het verliezen van een paspoort… zo snel mogelijk naar Bangkok, daar een noodpaspoort aanvragen, verbale verklaring afleggen, wachten tot het door je gemeenten wordt goedgekeurd, aangifte doen bij de Thaise politie en kunnen verklaren dat je je paspoort verloren bent. Helemaal kut dus.

We hadden onze busreis naar Khao Sok voor de ochtend daarna al geboekt maar we konden nog net op tijd terugrennen naar de tourist information, het cancellen en gelukkig ons geld terugkrijgen.

Toen nog een keer naar de massagevrouwtjes gelopen, wat trouwens ook echt 20 min lopen was, om ons mailadres achter te laten in case ze het toch nog zouden vinden.

Daarna weer naar ons hostel gelopen en geaccepteerd dat we alles gedaan hadden wat we nog konden doen. Morgenochtend naar het politiebureau en dan zo snel mogelijk naar Bangkok…

Er kwamen net twee nieuwe kamergenoten aan die er heel aardig uitzagen, twee Duitse jongens, maar we waren nog een beetje in shock van het verloren paspoort waardoor we niet echt in de social mood waren. We legde het even uit en ze vonden het heel erg balen voor ons. Toen we onze tanden wilden gaan poetsen kwam één van de jongens naar ons toelopen. Hij keek Lot aan.

“Is your name Lotte….?”

“Lotte Elisabeth”

Er is maar één manier waarop hij dat zou kunnen weten.

Omfg jajajajajajajajajjajaja

Hij haalt het paspoort achter zijn rug vandaan en van de spanning begint Lot bijna te springen.

“You can hug me if you want” grapt de Duitse jongen

Maar Lot haar enthousiasme kon niet meer stuk en geeft uit blijdschap een knuffel aan deze heilige vreemdeling.

Uiteindelijk konden we toch met een gerust hart gaan slapen na deze laaaaaaange dag.

Tweede dag Ao Nang

We hadden onze bus naar Khao Sok nog steeds gecanceld dus we hadden een extra dagje Ao Nang gekregen van het lot. We hadden iets gelezen over een tiger cave met een klim naar een viewpoint, klonk best cool en vervoer was niet duur dus hebben dat maar geboekt. We reden ongeveer 20 minuutjes en werden bij een soort tempel gedropt. Daar was ook de tiger cave wat echt de grootste teleurstelling ooit was. Het was een grot waar vroeger een tijger had gewoond maar toen gingen monniken daar bidden ofzo en er liepen nu allemaal “sier” monniken rond en het was één groot toeristisch gebeuren.

Maaaarrrr toen gingen we naar boven…. 1200 traptreden.. meine gütte….

Spreekt voor zichzelf dit he

Was echt heel zwaar, we hebben er nog spierpijn van, maar het uitzicht was het helemaal waard. De weg naar beneden was ook best pittig maar we hadden vooral te doen met alle stakkers die nog hun weg naar boven baande.

Daarna nog iets gegeten in restaurantje, terug naar hostel gegaan en ons vervoer voor de dag daarna naar Khao Sok geboekt.

Eerste dag Khao Sok

Om 10:00 stonden we met onze koffers klaar voor onze taxi maar zoals gewoonlijk was ie weer casual een uur te laat. Daarna bij onze overstap ook weer rustig een extra uur vertraging en de busreis duurde ook een stuk langer dan afgesproken. Eenmaal aangekomen bij ons hostel was het al weer lang lunchtijd geweest. Khao sok is eigenlijk niet echt een stadje maar meer een straat met een paar restaurantjes en hostels langs de weg, aan het randje van een groot National park. Ons plan was om hier te gaan kajakken op het meer. Toen we de flyer even inkeken om de prijzen te bekijken wilden we al snel dat we dat niet gedaan hadden. 2 volle dagbudgetten aan geld zou ons dat kosten. Hmmmm dan maar iets anders verzinnen.

Hoever is het meer? 65 km

Hoe duur is een taxi? Te duur

Hoe duur is een scooter huren? Veel goedkoper

Dan doen we dat en dan zoeken we daar wel uit hoe we het meer gaan verkennen!

Strak plan!

Tweede dag Khao sok

Eerst gezellig onze havermout ontbeten (we hebben instant oats havermout aangeschaft en ontbijten dat nu elke ochtend met kaneel en banaan, leip goedkoop, gezond en tantoe lekker) toen naar de scooterverhuur gelopen. We vroegen of ze scooters hadden, ze hadden alleen splinternieuwe voor 350 baht per dag.

We vroegen of ze ook scooters voor 300 baht hadden, ze liep even naar de buurvrouw, die pleegde even een belletje en binnen 2 min werden we door iemand opgehaald, naar een ander scooter mannetje gebracht en konden we daar voor 300 baht wat oudere scooters huren. We vinden het zo grappig hoe dat hier gaat, iedereen kent elkaar en belt elkaar even snel op en regelt al die dingetjes en voor je het weet zit je achter in de auto onderweg naar een ander scooter rental plekje.

Toen hebben we dus, zonder Google maps, 65 kilometer gescootert! Ongeveer anderhalf uur waren we onderweg maar het was echt ontzettend mooi, allemaal bergen en jungle om ons heen. Wel de weg soms moeten vragen maar we hebben het meer gevonden!

Eenmaal aangekomen kwamen we er achter dat entree tot het meer 300 baht per persoon was en dan moest je ook nog een boot huren wat ook wel tussen de 200 en 400 baht per persoon zou gaan kosten. Ook dat vonden wij te veel geld.

Dan gaan we zelf wel ontdekken, dachten we. Er was een soort vaag pad aan de overkant wat overduidelijk niet echt een “wandelpad” was maar wij dachten dat we wel even lekker ons eigen pad konden gaan vormen. Vol vertrouwen liepen we langs de rivier, steeds verder het bos in. Het pad wordt steeds vager en de muggen worden steeds hongeriger. Na ongeveer een kwartier lopen en 20 muggenbeten verder besluiten we dat we nergens gaan uitkomen en proberen we zo snel mogelijk onze weg terug te vinden. Na een paar verkeerde afslagen genomen te hebben vinden we uiteindelijk de weg terug en een beetje verslagen staan we weer naast onze scooter. We gaan echt niet dat geld betalen… Dan maar naar een mooi plekje rijden met de scooter en daar lekker picknicken.

Strijderswonden

We hebben het meer gezien, gewandeld en heel wat geld bespaard dus we waren dik tevreden! De scooter rit was het al helemaal waard.

Eerste dag Phun Phin

Weer heerlijk onze havermout gegeten bij ons hosteltje in Khao Sok, helaas hadden we alleen geen bananen kunnen vinden dus moesten we het met vieze appels doen. Toen kwam er een vrouw binnenlopen met een tros bananen en op één of andere manier voelde ze aan dat wij ook wel een banaantje zouden lusten. Ze liep naar ons toe en gaf ons 4 kleine bananen. Dit vonden wij ongelofelijk lief!

Dankjewel universum!!!

Om 11:00 werden we opgehaald door een minivan en reden we naar PhunPhin, een heeeel klein dorpje met een treinstation. Vanuit daar nemen we de volgende dag de trein naar Bangkok. Het was refreshing om weer even in een niet toeristisch dorpje te zijn. We werden weer door elke ziel op straat aangestaard en geen toerist meer te bekennen. Iedereen lachte weer lief en overal was streetfood. We zijn een beetje door het dorpje gaan rondlopen en hebben ergens gelunched en avond gegeten.

We zijn ook naar het treinstation gelopen om onze trein voor de dag daarna te boeken. Er zouden ongeveer 4 treinen gaan, eentje in de ochtend en de andere 3 in de avond. Het is ongeveer 13 uur met de trein naar Bangkok. Die in de ochtend was vol en van de nachttreinen waren alle bedden bezet dus er was alleen nog plek in de 3de klasse zitplaatsen. Hmm. Oke. Moet maar dan.

Om 20:15 zou die vertrekken en rond 9:00 aankomen. Pittig maar wel lekker goedkoop, 220 Baht per persoon.

Tweede dag Phun Phin

Onze trein zou om 20:15 gaan maar checkout bij het hostel is natuurlijk al om 11:00 dus onze backpacks bij het hostel achtergelaten en nog maar eens een keer PhunPhin doorgelopen.

Conclusie: Er is absoluut niks te beleven in dit dorpje en je moet altijd buienradar checken voordat je zomaar gaat rondlopen.

Gelukkig bij een super leuk tentje kunnen schuilen voor de regen en daar uiteindelijk bijna de hele dag gezeten.

We hebben letterlijk niks anders gedaan dan gepraat. Misschien een kwartiertje nog wat dingetjes geregeld, zoals hostel in Bangkok boeken maar voor de rest gewoon dikke 6 uur elkaar moeten vermaken. Maar gelukkig kunnen we dat wel en vloog de tijd voorbij.

Het restaurantje lag aan de rivier en je kon gewoon op een kussen op de grond zitten. Hele dag beetje koffie gedronken daar en gelunched. Ons welkom helemaal uitgemolken en heel wat gasten zien komen en gaan. Toen om 18:00 ongeveer weggegaan en ergens streetfood gegeten. Braaf op tijd om 19:45 op het station om er achter te komen dat onze trein niet 20:15 maar 22:45 zou vertekken. Wat dus echt heel normaal is hier. Twee en een half uur vertraging…..

Houd dan je bananen maar!!!

New YuLo slang!!!!

“Houd dan je bananen maar”

Betekenis: Wanneer je vindt dat het universum je juist nu wel een handje had kunnen helpen.

Toelichting: Lief dat het universum ons bananen gunde maar we hebben liever dat onze trein op tijd komt

Staan we dan met onze backpack in het donker zonder plek om naartoe te gaan..

dussss besloten we om terug te gaan naar de mensen die onze gezichten al veel te lang gezien hadden vandaag. Ons restaurantje!!!!! We vertelde ze dat we vertraging hadden en de hele aardige jongen in de bediening zei dat we ons geen zorgen hoefde te maken en dat we daar gewoon konden blijven. Toch nog maar een koffietje besteld. Daarna bracht hij ons met de auto naar het station, echt zo lief!!!! Natuurlijk nog even onze insta gegeven en he can expect a follow back in 6 maanden.

Daar zijn we dus gebleven, we zitten nu eindelijk in de trein naar Bangkok, Yuur heeft net haar nek verrekt maar ligt nu te slapen, hoop dat het zo beter is. Ik vond dit een prachtig moment om even ons blog te schrijven. Denk niet dat ik nog in slaap ga vallen dus dat wordt nachtje doorhalen. Komen waarschijnlijk rond 12 uur aan in Bangkok dus we hebben nog wel een reisje voor de boeg. We blijven daar 2 nachtjes en willen dan zo snel mogelijk door naar Chiang Mai.

Yuur met d’r verrekte nek
Sfeerimpressie 🙂

Uitgebreid verhaal geworden want heb nu ook heel veel tijd om te schrijven maar eigenlijk is er zelfs nóg meer om over te vertellen.

Elke dag voelt als een week aan ervaringen en elke week voelt als een maand maar toch voelt deze maand meer als een week dus ik ben een beetje in de war.

Tijdsbesef is iets raars hier.

kusjes en knuffels, wens ons sterkte met deze treinreis en jullie horen snel weer van ons !!

Xoxo your favorite besties

Yuur en Lott

Snelle update:

Uiteindelijk kwamen we 16:00 aan in plaats van 9:00, we zijn in totaal 17 uur onderweg geweest… Lot heeft de hele nacht doorgehaald en Yuur haar nek gaat gelukkig al beter.

Morgen gaan we ongeveer precies hetzelfde doen….

Om 22:00 gaat onze trein van Bangkok naar Chiang mai, om 13:00 komen we (als het goed is) aan. Dan komen we dus op een totaal van 15 uur uit. We weten eigenlijk niet helemaal waarom we dit onszelf aandoen maar we zijn uiteindelijk wel voor €15 per persoon helemaal van Phun Phin naar Chiang mai getreint en dat is echt heel wat!

3 gedachtes over “Parts of the Andaman Coast

1. Hee lovely ladies, heerlijk om jullie avonturen te volgen!
    Brengt ook veel herinneringen naar boven aan Thailand en het reizen daar.
    Bij een van jullie vorige blogs (die met de schommel) zag ik weer dat hele kleine lieve Yuraatje gehurkt op haar kleine beentjes in het zand, met een schepje of zo op het Thaise strand.
    Ik en mijn vriendje van toen zaten een paar hutjes verderop.
    En nu banjeren jullie daar rond! Op lange benen.
    Geniet meiden, ik verheug me op het volgende verhaal, stay safe, dikke kus, Jacquelijne

2. lieve meisjes wat een geweldige verhalen, JW en ik hebben het samen zitten lezen en genieten mee met al jullie avonturen :)… Oh ooooh wat een stress over het paspoort en wat een groot geluk dat de duitse knuffelbeer je paspoort vond Lot.. Waar had hij m nou gevonden??? wat een geluk! en wat een mooie scooter reis en film naar het meer… Wat een bizar lange treinreizen waar jullie je moedig doorheen slaan. Op dit moment zitten jullie in de trein naar Chian Mai. Ik ben benieuwd wat jullie daar allemaal weer mee gaan maken. We genieten enorm van jullie leuke grappige geweldige blogs en we verheugen ons alweer op de volgende blog, blijf vooral schrijven want het is zo leuk hoe jullie alles omschrijven.. We spraken Joost in de Zeemeeuw en die raadde de Gibbon Experience in Laos aan. Met kabelbanen door de jungle racen tussen de apen, klonk erg leuk allemaal .. Veel plezier lieve YuurenLot.. Wat heerlijk dat jullie elkaar gevonden hebben.. love you 2 soooo much xx Eb

3. Hey super meiden! Wat een voorrecht om zo frequent op de eerste rang jullie belevenissen mee te mogen maken. Jullie gedetailleerde schrijfstijl brengt allerlei herinneringen terug van eerdere reizen in Thailand. En wat een feest maken jullie ervan! Zelfs het “verlies” van een paspoort wordt een avontuur welke waarschijnlijk door jullie positieve energie een goede afloop beleeft. Een erg fijne blog; ook voor jullie zelf later ná terugkomst natuurlijk. Geniet van alles om jullie heen en…. vooral van elkaar! Kus en omhelzing, Papa