Koh Lanta

2 december

Toen we ongeveer een week geleden in Koh Lanta aankwamen waren we erg moe en hongerig van de 11 uur lange reis. Strompelend liepen we over de pier op zoek naar de mensen van ons hostel die ons 16:30 zouden ophalen. Het was al 17:00 en we konden ze natuurlijk niet bellen dus het was eigenlijk een hopeloze poging. Na tevergeefs 20 minuten heen en weer te ijsberen met onze enorme backpacks uiteindelijk toch maar een taxi genomen.

We zaten er even doorheen maar eenmaal aangekomen bij ons hostel werden we een stuk gelukkiger.

Echt een prachtig en super leuk hostel!!

We sliepen in een 8 persoons bungalow met 6 andere meisjes. Alle bedden waren heel lekker ruim en we hadden onze eigen douches en WCs.

Overal buiten waren chillplekken en hingen hangmatten. Iedereen zat lekker op de gemeenschappelijke ruimte z’n dingetjes te doen of daar te eten waardoor je heel makkelijk nieuwe mensen leerde kennen.

We zijn uiteindelijk een week op Koh Lanta gebleven. We hadden voor 3 nachten bij dit hostel geboekt maar hebben nog 3 nachten bijgeboekt omdat het gewoon zo chill was. Dussss hierbij onze Koh Lanta verhaaltjes (:

Bbq avond

De eerste avond was er bij ons hostel een georganiseerde barbecue. We dachten, laten we ons eens gaan mengen en kijken wat hier allemaal rondloopt. De barbecue was matig maar we kwamen wel naast 3 hele leuke mensen te zitten. 2 jongens en een meisje uit Engeland (Jamie, Ian, Hellen). Ze waren tussen de 25 en 32 jaar oud, werkte allemaal samen bij een bar maar hadden hun baan opgezegd en zijn met z’n 3e gaan reizen. Met hun hebben we wat biertjes gedronken, de Engelse versie van het kaartspel ezelen gespeeld, ze verslagen met beerpong, gelachen om de hanenkam die Ian vroeger had, geprobeerd om “game” te spelen, Jamie belachelijk gemaakt voor z’n eerste tattoo (hij vond hem zelf ook heel lelijk) en een tequila shotje mee gedaan. It was a fun night!

Eerste keer scooteren

We hoorden van veel mensen dat scooters huren toch wel echt het handigste is. Het is goedkoop en je bent onafhankelijk. Wij hebben nog nooit op een scooter gereden maar how better to learn dan jezelf gewoon in het Thaise verkeer gooien.

Koh Lanta valt gelukkig nog reuze mee, geen hoge hellingen, (relatief) goeie wegen en het is er niet zo druk. Dusssss samen een scooter gehuurd.

We hadden 3 meisjes ontmoet, 2 Duitse en een Zwitserse. (Judith, Emilia, Lara)

Emilia en Lara vroegen of we samen met hun naar de animal shelter wilden en of wij dan zouden willen rijden. Zij zouden dan een scooter huren en wij eentje. Toen we alle papieren hadden ingevuld stonden we daar, voor onze scooters, helm op en geen idee wat we moesten doen. We kregen een extreem snelle uitleg van de hoteleigenaar en toen hij weg liep begonnen we maar wat te purren aan de scooter. Uiteindelijk kregen we hem aan. Judith en Lara merkte dat het iets wat moeizaam ging allemaal. Toen we vertelde dat dit onze eerste keer was waren ze een beetje verschrikt.

“Ohhhhhhh, I thought you were two advanced scooter drivers”

Dusss gingen ze toch liever met z’n tweetjes op een scooter en wij deelde er een.

Op de heenweg zat Lott achter het stuur en op de terugweg Yuur. Het was eerst even wennen om links te rijden en we vragen ons nog steeds af of rechts nou voorrang heeft of links maar we hebben het overleefd. Het is inderdaad een heerlijk vrij gevoel maar we zijn ons er wel van bewust, vooral Lott vind het nog iets wat spannend, dat scooter rijden ook risico’s heeft dus we zijn wel voorzichtig.

Watervallen met Duitse chiquititas

In onze kamer zaten ook 2 Duitse meisjes van 18. (Joanna en Luca)

We raakte aan de praat en ze vroegen of we mee wilden naar de watervallen de dag daarna. Dat leek ons wel leuk. We huurde weer scooters en reden naar het topje van het eiland. Onderweg spotte we ook onze eerste Olifanten die casual naast de weg stonden, we dachten eerst zelfs dat het een standbeeld was. Tocht naar de watervallen was heel mooi!! Echt door een soort jungle. We liepen voornamelijk door het water en klommen over de stenen. De waterval zelf was matig. Op de terugweg zagen we in het water een groen gele gif gekleurde slang. We schrokken ons een hoedje! Hij was heel mooi maar de rest van de tocht toch maar over het pad afgelegd. De Duitse meisjes waren heel aardig, we hebben daarna nog met ze geluncht aan een prachtig plekje met uitzicht over een strand en daarna daar nog gezwommen. Ook hebben we een 3D schildpad in het zand gemaakt, hij was wel 2 meter lang en 1,5 meter breed en we noemde hem Sam.

4 Island tour

We zijn op tour geweest. Een jongen van het hostel vertelde ons dat het per persoon 800 baht was, wat ongeveer een dag leven is hier, maar dat het elke cent waard was. Hij zweerde dat dit echt een ge wel dige tour zou zijn. Wij naar de balie gegaan en deze veelbelovende 4 Island tour geboekt.

De volgende ochtend werden we om 8:30 opgehaald bij ons hostel door een tuctuc busje. Bij ons in de tuctuc een gezin met 2 dochters van ongeveer 20/22 en twee vriendinnen, waarvan eentje uit België kwam. We reden naar de pier en stapte daar op de boot. Echt zo’n vissersbootje was het. Bij ons op de boot nog wat meer mensen, in totaal ongeveer 20. We waren ongeveer drie kwartier onderweg naar het eerste eiland. Er waren veel golven dus de boot schommelde hard heen en weer.

Bij het eerste eiland gingen we snorkelen. Dit was ook onze eerste keer snorkelen want stiekem vinden we de oceaan maar eng. Hand in hand zwommen we door het water en hebben we heel wat vissen getrotseerd. Er waren wel leuke vissen en er was ook nog wat koraal maar we realiseerde ons ook echt hoeveel koraal er al was vergaan in de afgelopen jaren door de klimaatverandering. Het was echt een beetje vergane glorie en vonden dat best pijnlijk om te zien. Het was meer grijs dan gekleurd en er was niet echt meer iets levends. (Ga Chasing Korals kijken dan weet je wat we bedoelen) dus was wel weird om dit ook in het echt te zien.

Bij het tweede eiland moesten we eerst door een grot heen zwemmen om vervolgens bij een geheim strand uit te komen. Dit was wel echt super gaaf! Het was 80 meter door de grot heen zwemmen en het was echt heel donker, gelukkig had onze Thaise gids een zaklamp maar om een of andere reden vond hij het vooral leuk om deze vol in ons gezicht te schijnen. Eenmaal aangekomen bij de secret lagoon waren er heel veel toeristen. Het was wel echt heel mooi, als je al die mensen zou wegdenken. Het leek wel of je in een vulkaan stond en dan met een geheim strand (beetje een H2o idee maar dan is het een prachtig wit strand en allemaal groen er om heen). Wat ook heel cool was is dat dat dus vroeger een plek was geweest waar een stel piraten hun schatten opborgen. Ze hadden deze plek gevonden en het was de perfecte verstop plek. We vroegen ons af wat zich allemaal hier had afgespeeld.

Het derde eiland gingen we weer snorkelen. Yuur alleen niet, die had het wel gezien. Lott is er nog 10 minuutjes in geweest maar het was ongeveer hetzelfde als die andere en ze voelde weer allemaal prikjes over haar lichaam (dat hebben we ongeveer elke keer als we hier de zee in gaan, prikt even maar dan doet het ongeveer 3 minuten pijn en daarna is het weer helemaal weg).

Het vierde eiland gingen we eten, eindelijk. Er was een buffet met rijst, curry achtig iets en salade. Op dat eiland hebben we ook nog ongeveer een uur gelegen. Was een heel mooi strand maar weer vol met toeristen.

Daarna rond 15:00 weer richting Koh Lanta met de boot. De golven waren nog heftiger geworden en soms leek het net even alsof we gingen omslaan. Één meisje op onze boot vond dat echt niet fatoe en heeft de hele reis lijkbleek voor zich uit gekeken en zich stevig vastgehouden.

Toen kwamen we weer aan in ons hostel en hebben we lekker gedouched.

De 4 Island tour was prima maar niet geweldig. De plekken waren best wel mooi maar overal waren toeristen. Er was daardoor ook niet echt heel veel avontuur. Iedereen staat overal foto’s te maken en je bent nooit even ergens alleen. Ook zaten we het grootste deel van de tour op de boot, wat leuk was voor even maar op een gegeven moment waren we daar ook wel klaar mee. Wel leuke gids mannetjes en aardige mensen op de boot.

Afgelopen week

Dit zijn een paar dingen van wat we hebben gedaan afgelopen week. Het is nog lang niet alles maar het is nu al zo’n lap aan tekst dat we het niet nóg langer gaan maken. We hebben bijvoorbeeld ook een hele dag scooters gehuurd en zijn rond het eiland gaan touren, we hebben de old town van Koh Lanta bezocht, zijn uiteten geweest met een groep van 8 bij een super leuke hippieachtige tent, naar de nightmarket geweest en super lekkere rice crackers ontdekt en nog veel meer!! Koh Lanta was al met al echt een super leuke plek.

Sidenote over mensen leren kennen

Lott:

In Koh Lanta hebben we dus veel nieuwe mensen ontmoet. Aan het begin was ik daar heel blij mee want vòòr Koh Lanta waren we nog niet echt veel leuke jonge mensen tegengekomen maar ik had onderschat dat het ook heel vermoeiend kan zijn. We hebben in de afgelopen week ongeveer 100x hetzelfde verhaal verteld, waar ik nu stiekem al helemaal klaar mee ben dus na een week daar gezeten te hebben was het ook wel weer genoeg en was ik blij dat ik weer samen met Yuur in de bus zat.

Ik vind het echt super leuk om nieuwe mensen te leren kennen en we hebben er ook zeker al wat contacten aan over gehouden maar de afwisseling is ook fijn.

Het lijkt me nu leuker om 2 of 3 leuke mensen te ontmoeten en daar een tijdje mee te reizen om ze echt te leren kennen in plaats van 20 mensen half kennen. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen!

To wrap it up

We zijn nu in Krabi, we hebben hier al een nachtje geslapen maar daar horen jullie later wel over. Voor nu is dit wel weer even genoeg en sorry dat we een beetje achterlopen. Planning is om hierna naar Railey beach te gaan voor een nachtje en dan naar een National park. Daarna willen we ons richting het noorden gaan bewegen want we zijn heel enthousiast over Chiang Mai en Pai!!

We love you

Xoxo your favorite besties,

Yuur en Lott

6 gedachtes over “Koh Lanta

1. Wat een heerlijke verhalen allemaal.. Het kan me niet lang genoeg duren.. ik smul ervan, fijn dat jullie zo genieten met elkaar … Wat een lange reis naar Koh Lanta met een heel mooi resultaat. Klinkt heeeeerlijk die bungalow. En geweldig op die scooters , fijn dat Jullie daar heel voorzichtig op rijden… En die slang brrrrrrrr….. Hier koud en donker, geniet van de warmte, elkaar en alles.. Love you too the moon and back 100000000000000 x

2. Heerlijk, gewoon alweer een enerverend reisverslag! En ik weet niet wie er schrijft maar het is een heerlijke mix van reisverslag, avontuur en persoonlijke belevenissen. En dat maakt dat jullie heel dichtbij blijven… Fijn dus allemaal. Ga lekker, geheel en al op jullie eigen wijze, door met jullie planloze plan! KUS KUS KUS…
    PS: Dat witte shirt staat je goed Yuur!!

3. Heerlijk liefjes, ik vond het ook heerlijk om met een scooter over het eiland te scheuren. Fijn dat jullie via de verhalen zo dichtbij zijn

4. Lieve Lot en Juur, wat een heerlijke verhalen allemaal! Wij waren vorig jaar nog met het hele gezin in Thailand, dus herken alles wat jullie beschrijven, heerlijk om te lezen. En vroeger heb ik zelf ook veel door mijn favoriete Azië gereisd, heerlijk die sfeer en mensen en cultuur en pracht en praal van de natuur. Ik had er soms ook genoeg van om voor de zoveelste keer te vertellen dat ik dokter was en vaak een reactie als “wauw amazing” te horen en medische verhalen van medereizigers te bespreken. Op een gegeven moment heb ik een periode andere beroepen verzonnen zoals “ik heb een toeristen winkel en verkoop klompen en molentjes, ook website adres erbij verzonnen bv http://www.molentjes.nl Haha! Dus zoiets kunnen jullie ook nog doen voor extra lol! Veel plezier! Geniet ze! Love you!